понеділок, 22 лютого 2016 р.

СОНЯЧНА КВІТКА ДЛЯ ОБДАРОВАНИХ

Сонячна квітка для обдарованих

Валентина Луговська 

Анотація: Представлена робота висвітлює досвід роботи вчителя з обдарованими дітьми в процесі позакласної гурткової роботи. За допомогою неї ви ознайомитеся формами і методами роботи з обдарованими учнями та впливом позакласної роботи на розвиток особистості школяра.

У «Концепції національного художнього виховання дітей» зазначено, що «однією з граней національного змісту художнього виховання дітей та молоді є системна робота з виявлення і виховання обдарованих дітей, створення оптимальних умов для подальшого творчого розвитку»
Позакласна робота з української мови і літератури - це обов'язкова складова частина нормально організованого навчально-виховного процесу школи. Вона проводиться паралельно з класною і служить засобом розширення, поглиблення і вдосконалення знань, здобутих учнями в школі. Якими б змістовними і методично досконалими не були уроки мови, учитель не досягне бажаних наслідків, якщо не організує систематичної й багатогранної позакласної роботи.

Мета позакласної роботи з української мови та літератури цілком підпорядковується загальним завданням навчання і виховання учнів у школі. У процесі проведення позакласних мовних заходів здійснюються такі важливі завдання: 

1. Поглиблення почуттів патріотизму, виховання любові до рідної мови та мов слов’янських народів, до історії мови, її багатих засобів висловлення найтонших відтінків думок і почуттів, до милозвучності, краси рідного слова. 

2. Розширення й поглиблення знань, одержаних на уроках, що досягається, з одного боку, шляхом використання позапрограмного матеріалу, а з другого — через опрацювання цікавих і складних мовних фактів, які стосуються тем, визначених програмою. 

3. Вироблення і закріплення навичок аналізу, синтезу, класифікації, систематизації мовних фактів, що вдосконалює мовний розвиток, граматичне мислення, формує чуття мови. 

4. Розвиток усного й писемного мовлення, формування навичок правильно, точно й образно висловлювати думку, дбати про багатство, чистоту і красу мовлення. 

5. Підвищення інтересу до української мови як навчальної дисципліни, збудження прагнень вивчати, досліджувати мову. 

6. Розвиток індивідуальних здібностей окремих школярів, формування навичок проводити копіткі лінгвістичні дослідження.

У позаурочний, час під час проведення позакласних заходів з української мови та літератури учні мають змогу більш глибоко ознайомитися з улюбленим предметом, висловити свої оригінальні думки, ідеї: задовольнити власні прагнення і цим самим стимулювати себе до подальшої творчості.

На уроках української мови і літератури та в процесі позакласної розкриваються життєвий досвід обдарованих школярів, їх схильності, напрямки, начитаність, літературний смак, загальний культурний розвиток, активність, працездатність, особливості темпераменту, характеру, почуттів.

Треба зазначити, що характерними рисами літературно обдарованих учнів, як правило, є потреба в нових враженнях, необхідність у самовдосконаленому, насиченому подіями житті у них розвинені здібності до неабиякого образного мислення. «Літератори» більш відкриті на світ, на людей, емоційно неврівноважені, мрійливі фантазери, схильні слідувати більш почуттям, ніж глузду.

Спробуємо коротко зупинитися на формах і методах роботи з обдарованими учнями, які найефективніше вплинули на результати їх досягнень у творчості.

Це і короткі захоплюючі розповіді вчителів-філологів про цікаві факти з життя відомих письменників української та світової літератур, читання та обговорення учнями власних творів. 

Найважливішою й найефективнішою формою позакласної роботи з мови є гурток. Переваги гурткової роботи полягають передусім у тому, що заняття (та й інші види роботи в гуртку) проводяться систематично, за продуманим, заздалегідь складеним планом, під безпосереднім керівництвом словесника, при постійному складі учнів, яких залучають до активної праці над цікавими і важливими для практики, освіти і загального розвитку мовними явищами. 

На базі навчального закладу функціонує літературна студія «Сонях». Основним змістом роботи її є за­своєння, осмислення і поглиблення знань учнів із теорії літератури (мови художнього твору), основ віршування, оволодіння засо­бами майстерності писати вірші, оповідання, есе. уміння розкривати природу ху­дожнього образу, розкодовувати символізм явищ, предметів.

Характерними рисами літератур­но обдарованих учнів є висока потре­ба в нових враженнях, подіях, необхідність самоудосконалення в сфері почуттів і характерів, у них розвинені здібності до образного мислення. 

Студійці записують до блок­нотів побачене і уявлене, а вдома, в залежності від схильності до поезії чи прози, створюють словами свій об­раз. Дуже стимулюють дітей і літератур­но-мистецькі гостини. Під час зустрічей із членами районної літературної студії «Верш­ники» старші літератори, прослухавши твори учнів, дають поради, заохочують до творчої співпраці.

Цікаві подорожі літератур­ними стежками рідного краю надиха­ють учнів до написання власних поезій. Молоді поети школи друкують свої доробки у районній газеті «Степо­вий край», виступають із поезіями на шкільних та районних святах. 

Резуль­тат занять у літературній студії? Призові місця у районних, обласних конкурсах, бага­тий словниковий запас, добре розви­нена творча уява, емоційно образна пам’ять, спостережливість, неординарність мислення, індивідуальний стиль мови юних.

Усі ці якості допоможуть при виборі майбутніх професій учителя, журналіста, письменника, вони вселяють віру у свої можливості, додають впевненості в колі ровесників.

Хочеться вірити: наші студійці знайдуть себе в житті!

Випускниця школи Хвалько Юлія брала участь у Всеукраїнському конкурсі учнівських творів «Ідея соборності України». До Міжнародного дня української мови молоді обдарування нашої школи написали прекрасні поезії про рідну мову - це Погрібний Олександр (6 клас), Журавська Дар’я (8 клас).

Учениця 8 класу Замороз Євгенія брала участь в обласному конкурсі «Батько і мати в моєму житті», твір якої надрукований у збірці дитячих оповідань (м. Кіровоград у 2014 році).

Літературні ігри, літературно-мистецькі погостини (зустрічі із творчими людьми Компаніївщини та Кіровоградщини) стали традиційними у житті закладу. В ході проведення Шевченківського тижня у нашій школі відбулася зустріч із членами районної літературної студії «Вершники», а також студійці нашої школи зустрічалися із поетесою Кіровограда, нашою землячкою Антоніною Царук.

Чимало відомих особистостей родом з нашого краю. Серед них - великий драматург і актор Марко Кропивницький, драматург Іван Карпенко-Карий, відомі пи­сьменники - Юрій Яновський, Віктор Близнець, Дем’ян Бєдний, Дмитро Іванов та багато інших відомих постатей, які зробили вагомий внесок у розвиток як української, так і світо­вої культури в цілому. Сьогодні їхню справу продовжує молоде покоління літературної студії «Сонях». 

Звичайно, це вимагає багато часу і терпіння, але знаю одне: якщо дитина доторкнулася до красного поетичного слова або прозового витонченого слова, і забилося в неї від того слова серце, ця дитина неодмінно виросте людяною доброю, людиною з красивою душею, не здатною на погані вчинки.

Література

1. Аркушин Г.Л. На заняттях мовного гуртка. УМЛШ. – 1986. - №4. – с.62-65 

2. Благослови, Мати: Уроки укр. Народознавства в школі – К. Освіта, 1995 – с.190 3.

3. Бібліотека укр. усної нар. творчості: Дитячий фольклор. – К.: Дніпро, 1986. 4.

4. Явір В.В., Білоусенко П.І. Виховна робота на уроках укр. мови. Посібник для вчителів. – К.: Рад. Шк.., 1986 – с.15

5. Пасічник Є. А. Українська література в школі. ― К.: Рад. школа, 1983.

6. Позакласна робота з літератури (посібник для вчителів). Упор. В. Я. Неділько. ― К.: Рад. школа, 1986.

7. Програма для середньої загальноосвітньої школи. Українська література. Факультативні курси 7-11 кл. ― К.: Перун, 1996.

Немає коментарів:

Дописати коментар