понеділок, 22 лютого 2016 р.

УДОСКОНАЛЕННЯ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ ЯК НАПРЯМОК ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Удосконалення роботи з обдарованими учнями як напрямок інноваційної діяльності вчителя української мови і літератури                 

Сергій Лісовець

Найважливішим завданням школи є розкриття творчих здібностей, обдарувань, талантів усіх вихованців. Основним завданням розбудови національної системи освіти є спрямування педагогічного процесу на оптимальний розвиток і реалізацію духовного, інтелектуального, фізичного потенціалу учнів через диференціацію освіти; формування інтелектуальної еліти нації з талановитої учнівської молоді. 
Одним із важливих напрямків інноваційної діяльності вчителя української мови та літератури в умовах загальноосвітньої школи є удосконалення його роботи з учнями, які мають підвищені навчальні можливості, здібності та обдарування з гуманітарних наук. Такі учні характеризуються порівняно високим розвитком мислення, довготривалим запам’ятовуванням навчального матеріалу, добрими навичками самоконтролю в навчальній діяльності, великою працездатністю. Для них характерна неординарність, свобода вираження, багатство уяви, чіткість різних видів пам’яті, швидкість реакції, вміння піддавати сумніву і науковому осмисленню певні явища, стереотипи, догми. 
Проблема підготовки вчителя української мови та літератури до роботи з розвитку здібностей та обдаровань учнів у тій чи іншій мірі висвітлюється в наукових дослідженнях філософів, психологів і педагогів. Велику увагу розробці даної проблеми приділяли В.І. Андрєєв, Н.А Бердяєв, В.А Бухвалов, І.Г. Геращенко, В.І. Загв’язинський, В.А. Кан-Калик, І. Кант, А.К. Маркова, Н.Д. Нікандров, Я.А. Пономарьов, С.А. Рубінштейн, Л.І. Рувинський, С.О. Сисоєва, П.Л. Ципок та ін.). У працях цих науковців з'ясовано сутність основних категорій проблеми, визначено специфіку педагогічної творчості та шляхи її реалізації у педагогічному процесі. 

З чого ж вчителю української мови та літератури розпочинати роботу з обдарованими учнями? Спочатку учитель виявляє учнів із підвищеними навчальними даними з української мови та літератури, учнів, котрі мають сприятливі морально-психологічні можливості для активної навчальної діяльності й ці можливості дозволяють підготувати роботу, більшу за обсягом та інтенсивністю з тим, щоб навчальне навантаження сприяло розвитку їх навчальних можливостей, а не стримувало б цей процес через недостатню завантаженість учнів. 

Існують певні стримуючі фактори розвитку обдарованих дітей: відсутність соціально-матеріальної бази, поля прояву різнобічних талантів дітей, їх творчості; формалізована, механізована і автоматизована система навчання; поневолення дитячої обдарованості бездуховною масовою культурою; відсутність психологічної допомоги дітям у подоланні комплексу неповноцінності. 

Для їх подолання нами передбачається налагодження роботи з обдарованими учнями за такими напрямками: 
  • виявлення цих учнів ще на початкових етапах перебування в освітньому середовищі з української мови та літератури (3–5 класи); 
  • створення умов їх навчання і виховання, які сприяють самореалізації особистості; 
  • вивчення результативності діяльності обдарованих учнів;
  • використання в роботі вчителя інноваційних педагогічних технологій та перспективного педагогічного досвіду вчителів-методистів.
Впровадження системи вивчення індивідуальних запитів, здібностей, інтересів учнів та пошуку інтелектуально здібних і обдарованих дітей передбачає їх виявлення шляхом педагогічних спостережень, психодіагностичних досліджень та організацію отриманої інформації у своєрідний банк даних, який містить відомості про учнів та їх педагогів. 

Проблема підготовки вчителя української мови та літератури в системі інноваційної діяльності до роботи з обдарованими учнями в загальноосвітніх навчальних закладах недостатньо досліджена у теоретично-методичному та методичному плані. У системі професійної підготовки існує особливо велика потреба в поглибленні теоретичної та практичної підготовки до творчої професійної діяльності, в озброєнні учителів інноваційними технологіями щодо орієнтації навчально-виховного процесу на розвиток творчих можливостей учня. Основною концептуальною метою в роботі вчителя української мови та літератури повинна бути орієнтація на особистість, на формування і розвиток її творчої й пізнавальної активності. 

Робота учителя української мови та літератури з обдарованою дитиною повинна базуватись на принципах демократизму, науковості, системності, гуманізму. Дитина з високим розвитком інтелекту і творчими нахилами потребує не тільки відповідного розумового навантаження, але й своєчасного мудрого керівництва вчителя. 

Обдаровані діти – надзвичайно чутливі й вразливі, тому потребують особливої уваги. У чому ж полягає особливість нашої роботи з такими дітьми? Насамперед, це традиційні форми роботи, але своєрідно поєднані з інноваційними прийомами і методами навчання, модифіковані та інтерпретовані. Такі форми роботи поєднують раціональні та емоційні види діяльності, надають простір ініціативи дітям. Для розвитку творчих здібностей, інтелектуального потенціалу учнів найбільш ефективними виявилися проблемні, дослідницькі, пошукові методи навчання. Під керівництвом вчителя учень залучається до пошуку істини й досягає її розкриття власними зусиллями або досліджує різні думки вчених. Він отримує не готові знання, а дістає їх власною працею, тобто, вчиться мислити. 

Отже, при правильній, продуманій, науково обгрунтованій та інноваційно спрямованій системі організації діяльності вчителя можна досягти значних успіхів у роботі з розвитку здібностей і обдарувань учнів, домогтися суттєвого підвищення їх зацікавленості українською мовою та літературою.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Демченко В. Обдарований учитель – обдарований учень / В. Демченко// Управління освітою. – 2005. – № 17. – Вкладка. – С. 1 – 8. 2. Корецька Л.В. Підготовка вчителів до роботи з обдарованими учнями : [навч.-метод. посіб. для сист. післядипл. педагог. освіти] / Л.В. Корецька, О.Е. Жосан. – Кіровоград : Вид-во Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського, 2009.–137 с. 3. Марінушкіна О.Є. Організація роботи з обдарованими дітьми в закладах освіти : Навч.-метод. посіб. / О.Є. Марінушкіна, Г.В. Шубіна. – Х. : Вид. група “Основа” “Тріада +”, 2008. – 144 с. . 6. Туріщева Л.В. Особливості роботи з обдарованими учнями / Туріщева Л.В. – Х. : Вид. група “Основа”, 2008. – 122 [6] с.

Немає коментарів:

Дописати коментар