понеділок, 22 лютого 2016 р.

РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ ЯК НАПРЯМОК ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ

Робота з обдарованими учнями як напрямок інноваційної діяльності вчителя української мови і літератури

Тетяна Грицієнко

Духовне оновлення нашої держави, процес демократизації суспільства передбачають створення сприятливих умов для утвердження атмосфери творчості, багатогранного розвитку особистості, її обдарованості. Завдання щодо виховання людей із високим творчим потенціалом постає не лише як актуальна проблема сучасної педагогічної науки та практики, але і як соціальна необхідність.
Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень). Це людина, „яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники”.

Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості.

Рекомендації для вчителів-предметників, які працюють з обдарованими дітьми

Найефективнішим методом взаємодії вчителя з обдарованою дитиною є індивідуальні заняття з акцентуванням на самостійній роботі з матеріалом. Відповідно, вчителю під час роботи з такою дитиною необхідно керуватися такими правилами: 
  • Скласти план занять з огляду на тематику її самоосвіти, здібності (гуманітарні, математичні, природничо-наукові, музичні), психічні особливості;
  • Визначити теми консультацій з найбільш складних і заплутаних питань;
  • Вибрати форму звіту з предмета (тести, запитання) через певні проміжки часу;
  • Повідомити дитині тему, план її вивчення, основні питання і терміни, які вона повинна засвоїти, необхідну літературу, форми контролю, завдання для самоперевірки;
  • Для проведення аналізу результатів роботи оформити таблицю, вказавши предмет; дату і час проведення консультацій; головні питання, що мають бути розглянуті; час роботи за темою згідно з програмою; фактично витрачений час; додаткові питання, нез’ясовані питання.
Якості, що необхідні вчителю для роботи з обдарованими дітьми 
(критерії американської програми «Astor»)
  • Доброзичливість та чуйність;
  • Обізнаність в особливостях психології обдарованості;
  • Високий рівень інтелектуального розвитку;
  • Готовність до виконання різних обов’язків, що пов’язані з навчанням обдарованих учнів;
  • Активність;
  • Гарне почуття гумору;
  • Гнучкість та готовність до перегляду своїхпоглядів та постійного самовдосконалення;
  • Креативність.
Лише особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити новий талант.

Компетенція вчителя є важливим фактором у використанні спеціальних методів навчання. Щоб створити таку атмосферу, використовую такі творчі методи:
  • стимулюю бажання учнів працювати самостійно;
  • заохочую до роботи над проектами, запропонованими самими учнями;
  • переконую учнів у тому, що вчитель є їхнім однодумцем;
  • заохочую до максимальної захопленості у спільній діяльності;
  • виклюю будь-який тиск на дітей, створюю розкуту атмосферу;
  • надаю дитині свободу вибору галузі застосування своїх здібностей.
У своїй діяльності використовую певні алгоритми роботи з обдарованими учнями на уроках української мови і літератури.

Алгоритм роботи вчителя з обдарованою дитиною (українська література)

1. План роботи.

2. Опрацювання критичного матеріалу:

-вивчення біографії письменника;

-складання хронологічної таблиці життєвого і творчого шляху письменника

3. Захист творчої роботи.

Алгоритм роботи вчителя з обдарованою дитиною (українська мова)

1. Самоосвіта вчителя.

2. Детальне вивчення програми.

3. Складання плану роботи з обдарованою дитиною.

4. Вивчення недоліків у навчанні.

5. Поглиблене вивчення теоретичного матеріалу.

6. Виконання практичних завдань за вивченим матеріалом.

7. Самостійне опрацювання додаткових джерел.

8. Виконання творчих завдань:

-складання ребусів, кросвордів

-складання цікавих завдань;

-складання тестових завдань.

9. Виконання завдань з розвитку мовлення:

-написання лінгвістичних казок;

-написання творів різних типів;

-складання творчих завдань з розвитку мовлення;

-складання діалогів.

10. Створення презентації з теми.

11. Аналіз виконаної роботи (самоосвітньої діяльності), усунення помилок, наведення власних прикладів.

12. Контрольна робота за темою.Аналіз контрольної роботи

До побудови освітнього процесу з обдарованими дітьми, використовую такі підходи:

- індивідуально-особистісний:враховую не лише індивідуальність учня, а й систему стосунків особистості з оточенням; оцінюю вплив цих стосунків на психіку дитини та її індивідуальні можливості.

- дидактичний підхід:створюю таку навчальну ситуацію, яка б максимально навантажувала провідну здібність конкретної дитини, розробляю спеціальні індивідуальні завдання. Вони акцентують увагу на певних сильних сторонах особистості (посилююча модель).

Серед методів навчання обдарованих учнів, які застосовую, превалюють самостійна робота,пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчаннямстимулює поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання мають творчий, диференційований характер.

Метод проектів:досвід групової роботи над проектом дозволить у майбутньому самостійно кожному учню класу розробляти власні проекти, серйозно і розсудливо ставитися до своєї діяльності, вчитися захищати свої проекти, набувати комунікативних навичок, навичок ведення дискусії, аргументовано доводити власну точку зору, власне бачення питання.

Отже, кожна особистість має потенціал здібностей, а завдання сучасного вчителя розвивати ці здібності та управляти процесом їх розвитку.

Література

1. Анджейчак А. Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах // Обдарована дитина. - 2000. - №5. - С.8-13. 

2. Балл Г.О. Про визначальні характеристики здібностей і принципи їх врахування у навчально-виховній роботі // Психологія. - К.: Дніпро, 1992. - Вип.32. 

3. Барко В., Панок В., Лазаревський С. Психолого-педагогічна діагностика творчого потенціалу особистості учня в навально-виховному процесі: Методичні рекомендації. - Тернопіль, 2000. - 85 с. 

4. Барко В., Тютюнников А. Як визначити творчі здібності дитини? - К., 19991. - С.79. 

5. Волобуєва Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів // Управління школою. - Харків, 2005. - 110 с. 

6. Голуб Т. Виховуємо обдарованих дітей (Батьківський катехізис, або Закони розумно-організованого сімейного виховання школярів) // Завуч. - 2004. - №22. - С.47-53. 

7. Універсальні інтелектуальні ігри. Педагогічна академія пані Софії. // Упоряд. Ю.Є. Баракова. - Х.: Вид. Група "Основа", 2005. - 32 с. 

8. Теличко Н.В. Американський досвід роботи з обдарованими дітьми можна використати в Україні // Обдарована дитина. - 2005. - №10. - С.27-35. 

9. Марінушкіна О.Є. Організація роботи з обдарованими дітьми в закладах освіти: Навч.-метод.посіб.вид. група «Основа».2008. – 144с.

10. Матюшкин А.М. Загадки одаренности. М.,1992.

11. Туріщева Л.В. Особливості роботи з обдарованими дітьми//Шкільному психологу усе для роботи. 2009. - №4.

12. Туріщева Л.В. Увага! Особливі діти. – Х.: Вид.група «Основа», 2010. – 128 с. 

Інтернет посилання:
1. http:// psylist.net/praktikym 


2 коментарі: