понеділок, 22 лютого 2016 р.

РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ


Робота з обдарованими учнями на уроках української літератури


Алла Василевська

Анотація: У даній статті мова йде про підтримку обдарованих дітей, про застосування нових технологій у навчально-виховному процесі, про особисті педагогічні напрацювання з даного питання.


У Національній доктрині розвитку освіти в Україні у XXI столітті наголошено, що система загальної середньої освіти повинна забезпечувати підтримку обдарованих дітей і молоді, розвиток у них творчих обдарувань, формування навичок самоосвіти й самореалізації особистості. Аналіз нормативних документів у сфері освіти засвідчує, що проблема обдарованості з кожним роком стає все актуальнішою. [3,с.60]


На виконання Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю, нормативних документів у нашому закладі розроблено програму «Обдаровані діти», відповідно якої створено «банк» таких учнів.

Успішний розвиток школи зумовлений тим, що при розробці технологій навчально-виховного процесу враховуються й застосовуються прогресивні психолого-педагогічні теорії розвивального навчання, оптимізації, узагальнення й генералізації змісту, діяльнісного та особистісно орієнтова­ного підходів, де робота вчителя - найважливіша. Педагогу необхідно вибудовувати навчальний процес таким чином, щоб учні заглиблювалися в атмосферу пошуку, вирішували поставлені проблеми на основі порівняння й зіставлення. [4,с.6 ]

Для досягнення мети проводжу нестандартні уроки української літератури:
  • диспути;
  • дослідження;
  • спогади;
  • семінари;
  • уроки з використанням ігрових моментів;
  • інтегровані.
Такі заняття значною мірою сприяють активізації пізнавальних можливостей учнів, збагачують їх новими знаннями, прилучають до не­вичерпного джерела народної творчості, кращих творів української світової класики.

Особливу увагу приділяю міжпредметним зв’язкам, особливо з музикою, образотворчим мистецтвом, історією, зарубіжною літературою. Так, при вивченні усної народної творчості використовую записи народних пісень, дум, балад, бо урок літератури повинен викликати колективне художнє переживання та обмін естетичними емоціями, давати імпульс внутрішній роботі думки учнів, готувати до діалогу з письменником.

Урок літератури є співтворчістю вчителя й учня, діяльність яких ґрунтується на взаємодії та діалозі, що забезпечує найбільшу сприйнятливість і відкритість до впливу один на одного. Тому, вважаю, справжня суть роботи з розвитку творчої особистості учня полягає в організації життя дитини, де однією з важливих функцій є стимулювання позитивної мотивації кожного учня в процесі організації різних видів діяльності.

Модель діяльності можна визначити таким гаслом: «Творчість. Лідерство. Компетентність. Успіх».

Найефективнішими для активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку мислення й навичок самостійної дослідницької діяльності є засоби, які проектуються й розробляються самими учнями при вивченні навчального матеріалу. Ідеться насамперед про мультимедійні презентації, які підвищують мотивацію учнів до навчання, оскільки школярам надається мож­ливість за допомогою інформаційних технологій представляти результати своєї діяльності, що виконуються під керівництвом учителя. Таким чином учні в процесі роботи над мультимедійними презентаціями набувають комунікаційних навичок і вмінь, учаться ставити цілі, досліджувати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати, інтегрувати знання з різних галузей для розв’язання проблематики вибраних ними тем.

Нестандартний урок змушує учнів активно переживати, включатися в роботу, співпрацювати з учителем, тобто проявляти якості, необхідні для творчої діяльності.

Так, у 5-му класі використовую такі прийоми та форми роботи:

  • уроки - рольові ігри;
  • літературні екскурсії;
  • уроки - КВК;
  • уроки-театралізації;
  • інтерактивні методики (захист проекту групою чи поодинці, де учням можна запропонувати різні завдання: створення кросвордів, ребусів, літературних задач за змістом твору, оформлення книжки чи газети із власними віршами або творами, що вивчаються; інсценізації).
На уроках узагальнення проводимо парад літературних героїв. Широко застосовую й такі види нестандартних уроків, як мандрівка, знайомство, усний журнал, застереження.

Наведу декілька прикладів із досвіду.

Урок-мандрівку доцільно проводити в середніх класах.

Особлива атмосфера загадковості, бажання зрозуміти вчинки героя панує на уроках-подорожах до країни яянів (6-й клас) за твором Емми Андієвської «Казка про яян». Цікавим і результативним буде й урок-подорож із героєм Григора Тютюнника Климком з однойменної повісті, коли діти об’єднуються в групи, у кожній з яких повинні бути обрані «капітан», «екскурсовод», «художник», «літописець», «географ», що отримують відповідні індивідуальні, диференційовані, особистісно зорієнтовані завдання.

Організовуючи роботу в старших класах, ігрові технології можна замінити діяльністю літературно-дослідницьких груп, уроками-конференціями, семінарами, програмами, дискусіями чи диспутами з розв’язанням проблемних задач. Фіналом може стати урок-захист власних проектів.

Надзвичайно цікавими є творчі конференції, на яких учні доповідають про свої дослідження.

Уроки-диспути важливі для активізації мислення дітей, виховання культури спілкування. Головна мета уроку-диспуту розв’язання складних морально-філософських питань.

На початку уроку кожен учень отримує пам’ятку учасника диспуту.

Уроки духовної причетності до рідної землі - це уроки, які, при всій різноманітності їх форм, об’єднує ідейно-національна спрямованість. Слова Олександра Довженка: «Людина завжди повинна знати, звідки вона пішла в життя. Людина не має права бути безбатченком» та М. Вороного: «А хто є ти для своєї землі, народу?», звернуті до совісті кожного з нас, можуть бути епіграфами до таких уроків.

Закінчити хочу словами І. Драча, які, на мою думку, виражають призначення вчителя на Землі:
Нема лихішої роботи, ніж учительська,
Нема виснажливішої роботи,
Де нерви паляться, мов хмиз сухий,
Де серце рветься в клекоті і в чаді,
Але нема щасливішої долі,
Коли Людина з рук твоїх, Людино,
Іде у світ, на краплю світ людніє.


Список використаної літератури

1. Гільбух Ю.З. Розумово обдарована дитина. — К., 1993.

2. Зазимко О. В. Основні теоретичні підходи до ви­вчення обдарованості // Обдарована дитина. —1998. — №8, —С. 5—13.

3. Концепція мовної освіти 12-річної школи // Дивослово. — 2002. — №8. — С. 59—65.

4. Кульчицька О.І. Творча обдарованість. Специ­фіка дитячої обдарованості // Обдарована дитина. — 2001,—№ 1, —С.6—8.

5. Піскорська Л. Розвиток духовності, творчих здіб­ностей шкільної молоді // Українська мова і література в школі. — 2004. — № 6. — С. 41—46

Немає коментарів:

Дописати коментар